Povestea "BuniNeţilor" propusă în Campania "125 de femei pentru schimbare" organizată de AVON

luni, 4 iulie 2011




Antonela Sofia Barbu este initiator al proiectului „BuniNet – Bunicii invata sa comunice pe Internet”,proiect ce urmareste obtinerea unui venit suplimentar, fata de pensie si insusirea a cat mai multe informatii despre lumea virtuala.
“Povestea „BuniNetilor” incepe in anul 2007, cand am plecat in strainatate, pentru o perioada mai lunga de timp. Parintii mei nu stiau sa intre pe internet, nu aveau adresa de e-mail si nu comunicau pe Yahoo Mesenger. De aceea, m-am hotarat sa-i invat sa utilizeze mesageria electronica si internet-ul, timp de o saptamana. Incet, incet si-au scris fiecare pas intr-un caiet si au inceput sa faca exercitii. Au invatat despre iconitele vesele si cum sa salveze o fotografie de pe e-mail si multe alte informatii utile. In acest fel, ei au devenit primii mei „BuniNeti”. Strategia culturala pe care am realizat-o pentru postul de Director al Bibliotecii municipale a cuprins si aceste cursuri pentru persoane de varsta a III-a, care au copiii plecati in strainatate sau in alte orase din Romania. Era un mod de a diversifica serviciile Bibliotecii Municipale „St. L. Roth” si de a atrage si alte persoane spre salile puse la dispozitie de municipalitate. Astfel, din anul 2007, au fost instruite 300 de persoane in varsta. Am deschis un Club al BuniNetilor - bunicii care vin la Net si am desfasurat impreuna cu ei, vizionari de filme, vernisaje de expozitii, lansari de carte, concursuri in care premiile au fost oferite persoanelor de varsta a III-a. In anul 2009, lucrurile s-au schimbat in institutie si am decis sa ma ocup indeaproape de bunicii care aveau nevoie nu doar de notiuni de mesagerie electronica si internet, ci si de a socializa, de a se intalni la biblioteca cu prietenii, de a uita de rutina zilnica, de singuratate, de a invata si alte lucruri noi, de a se instrui.
Pentru aceste persoane am scris Proiectul „BuniNet – Bunicii invata sa comunice pe Internet”, proiect care a obtinut finantare de la IREX Romania si care se deruleaza in anul 2011, prin Asociatia „Mediasul pentru Cultura”, in parteneriat cu Directia Municipala pentru Cultura, Sport, Turism si Tineret. Scopul acestui Proiect este obtinerea unui venit suplimentar, fata de pensie si insusirea a cat mai multe informatii despre lumea virtuala. Proiectul are un succes extraordinar si tot mai multi bunici vin spre noul serviciu al Bibliotecii :  CIP – Biblionet „Lumea in biblioteca mea”. Solicitarile fiind mari, am desfasurat o Campanie „Bunicii ajuta alti Bunici”, in urma careia am selectat 10 voluntari, care sa sprijine acest proiect. Infiintand, in luna februarie, „Gradinita de BuniNeti”, voluntarii i-au ajutat pe bunici „in lupta cu mouse-ul” si i-au pregatit pentru „Grupa mare”, adica pentru Proiectul finantat de Fundatia IREX Romania. Pana acum, 15 bunici „au trecut clasa”, iar alti 35 vor fi invatati sa utilizeze tastatura pana la sfarsitul anului. Daca ne referim la cifre, 200 de bunici au patruns tainele internetului in anul 2010, iar in anul 2011, alti 100 de bunici vor absolvi aceste cursuri. Pentru Gradinita sunt prevazuti 50 de bunici. Pe scurt, in perioada 2007 – 2011 (final de an): 650 de bunici au/vor avea cel putin o adresa de e-mail si stiu/vor sti sa caute informatii din istorie, geografie, medicina sau alte domenii de interes pentru fiecare.
Lumea din jurul nostru vorbeste mult despre acest curs. Unii se saluta pe strada cu numele de pe Facebook “Buna ziua, Veronica BuniNet”. Cei care au suferit o pierdere in familie sau au avut alte suferintesi-au gasit refugiu in jocul CountryLife, iar altii in realizarea de filme in programul Movie Maker. Bunicii comunica, zambesc, participa la schimburi de experienta, impreuna cu alti bunici (de ex. “Dialog cultural Medias – Braila”, cu Trupa de teatru “Ambitiosii” ), sunt activi, fac voluntariat la CIP – Biblionet si pentru alte proiecte. Au format o Familie a “BuniNetilor”, au “adoptat” copii, adolescenti ori adulti si se implica, cu totii, la intalnirile de la CIP. Atunci cand sunt tristi, vin la CIP, cand sunt veseli, iarasi vin la CIP. Cand este o sarbatoare, o aniversarea a unuia dintre ei, vin la CIP. Datorita muncii depuse pentru a diversifica serviciile Bibliotecii municipale, incepand cu 1 martie 2007, iata ca Biblioteca s-a schimbat. Crearea acestui nou serviciu CIP – Biblionet “Lumea in biblioteca mea”, da roade. La CIP nu conteaza ce ai lucrat inainte de a intra in pensie, din ce familie faci parte, ce etnie ai sau ce varsta, la CIP, vii ca un om liber si deschis, la fel cu ceilalti.
Grupurile de copii, adolescenti, adulti, bunici din cele 10 proiecte pe care le-am scris si le implementez imi aduc bucurie in suflet, atunci cand vad ca toti cei prezenti se ajuta unul pe celalalt, ca isi pot deschide sufletul, ca nu au orgolii si sunt sinceri. Sprijinul vine din partea lor, atunci cand organizam vreun eveniment, iar satisfactiile le impartim impreuna.
In munca depusa sunt sustinuta de directorul Directiei Municipale pentru Cultura, Sport, Turism si Tineret, dl. Lucian Teodor Costea, deoarece aceste proiecte aduc un plus de imagine institutiei si se indreapta spre comunitatea locala. Unul dintre consilieri, dl. Gheorghiu Alexandru, a facut parte din prima promotie de “BuniNeti” si acum are cont pe Facebook. Asa poate informa Consiliul Local Medias despre toate oportunitatile care se deschid spre comunitate, din partea institutiei noastre de cultura. Familia ma sustine si are rabdare cu mine, cand spun ca mai am de postat ceva pe blog sau vorbesc la telefon cu un Buninet, care si-a uitat parola de e-mail.
Prin gandurile frumos exprimate in caietul de curs, Seniorii facebook-isti spun ca “recomandam acest curs care ne-a luminat si ne-a perfectionat in arta comunicarii cu cei dragi. Am avut si o profesoara cool, care ne-a incarcat cu energie pozitiva”. (Citatul apartine fostei mele profesoare de limba si literatura romana, care a venit la curs, acum fiind la pensie si pe care am postat-o pe site, cu filmuletul „Profa mea e Facebook-ista”).
Mi-am indreptat atentia asupra oamenilor din comunitate si vad ca pentru ei, viata continua, indiferent de situatia financiara pe care o au. Oamenii simpli, care acum invata sa faca primii pasi in Internet sau isi realizeaza un CV sunt cei care imi spun sa merg si eu mai departe. 
Ma motiveaza si ma entuziasmeaza atunci cand vad ca o persoana se poate schimba in numai 14 zile, datorita proiectelor educationale si culturale pe care le realizez. Cand ii vad cum se bucura de un film pe care il creeaza ei insisi, sau de o melodie pe care o asculta la casti, sau atunci cand stiu raspunsul corect la o intrebare, nu imi trece prin minte decat un singur gand, ca titlul filmului despre viata lui Julio Iglesias - “Viata merge mai departe”.
La finalul lunii iunie, va absolvi cursurile ultima promotie dupa cele 6 luni de proiect, urmand sa mai fie instruiti si alti bunici, din data de 15 septembrie, atunci cand incepe scoala si pentru ei. Am deschis si “Biblio BuniNet”, o minibiblioteca, in cadrul CIP-ului. Unii bunici obosesc sa urce pana la Sectia de imprumut carte pentru adulti a Bibliotecii si atunci am venit in intampinarea lor, punandu-le la dispozitie carte noua, mai aproape de ei. Avem deja un fond de  200 de volume de carte, precum si reviste adresate persoanelor de varsta a III-a. Au fost imprumutate primele 30 de carti. 
Cum m-as descrie? Sunt nascuta in zodia fecioarei si asta spune multe. Sunt perfectionista in munca mea, corecta si imi place sa am in jurul meu oameni pe care ii respect si care ma respecta. Sunt optimista si cred ca atunci cand ajuti oamenii cu drag, dar ei iti tradeaza asteptarile, nu-i poti condamna, cata vreme i-ai considerat prieteni. Ii poti doar uita si sa mergi inainte, pentru ca “viata merge inainte”. 
Tuturor femeilor care  viseaza la o schimbare in bine in viata lor le-as spune ca schimbarea in bine, incepe chiar cu tine! Acesta ar trebui sa fie motto-ul fiecarei femei.“
Pentru a afla mai multe detalii despre proiectele Antonelei Barbu, puteti accesa site-ul www.buninetmedias.blogspot.com

0 comentarii: